Pieter Jelles Troelstraschool | Jaargroep en Montessori
16729
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16729,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-7.6,vc_responsive

Jaargroepafdeling

Op de jaargroepafdeling wordt in de onderbouw (groep 1 en 2) gewerkt volgens OGO (Ontwikkelingsgericht Onderwijs). Hierbij ontdekt het kind vanuit zijn eigen ontwikkeling wat op het randje van zijn kunnen en nog niet kunnen ligt. Daarbij wordt veel gebruikt gemaakt van thema’s uit het leven van alledag, waarin kinderen zich herkennen en die aansluiten bij de beleveniswereld van het kind.

Vanaf groep 3 zitten de leerlingen met dezelfde leeftijden bij elkaar en wordt gewerkt volgens een vaste structuur: de leeractiviteiten worden op een vast moment van de dag aangeboden. Er wordt vanaf groep 3 gewerkt met methoden voor de diverse leer- en zaakvakken, waar door middel van differentiatie de zelfstandigheid wordt vergroot.

Montessoriafdeling

Het Montessori-onderwijs is individueel onderwijs. Ieder kind kiest zijn eigen werk en werkt daar zelfstandig aan. Een belangrijk uitgangspunt is: Een eenmaal gekozen opdracht wordt afgemaakt en het materiaal wordt door het kind zelf opgeruimd. Daardoor kan een kind nooit “zo maar” iets pakken.

Elk kind mag de ontdekkingen doen op het moment dat het er zelf aan toe is. Het hoeft niet te wachten op kinderen die iets nog niet kunnen en het hoeft niet mee te doen met lessen waaraan ze nog niet toe zijn.

In het Montessorionderwijs krijgt het kind de kans te leren op eigen tempo met individuele tempoversnellingen.

Groepen

De kinderen werken in heterogene groepen, dat wil zeggen, met meerdere leerjaren bij elkaar.

De onderbouw bestaat uit kinderen van 4 t/m 6 jaar (groep 1 en 2).

De middenbouw bestaat uit kinderen van 6 t/m 9 jaar (groep 3, 4 en 5).

De bovenbouw bestaat uit kinderen van 9 t/m 12 jaar (groep 6, 7 en 8).

Een kind is in de groep altijd een schooljaar de jongste en een keer de oudste. Het leert daardoor om te gaan met kinderen van verschillende leeftijden.